Η μελέτη “Ταυτότητα και Προβολή της Σάμου” παρουσιάστηκε την Τετάρτη, στην αίθουσα εκδηλώσεων του δημαρχιακού μεγάρου Σάμου, παρουσία των τοπικών αρχών, εκπροσώπων της τοπικής τουριστικής αγοράς και ενδιαφερομένων πολιτών.
Η παρουσίαση της μελέτης έγινε από τον κ. Βλάση Λαπατά, σύμβουλο τουριστικής ανάπτυξης, από το γραφείο Enter To Business, και υπεύθυνο για την εκπόνησή της.
Aναφέρθηκε στα ευρήματα της έρευνας, στα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν από αυτή και στην ανάγκη να γίνει η μελέτη ο βατήρας πάνω στον οποίο θα σχεδιαστεί μια στρατηγική τουριστικής ανάπτυξης η οποία θα αξιοποιεί τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του νησιού, θα αντιμετωπίζει τις αδυναμίες, θα εκμεταλλεύεται τις ευκαιρίες και θα αντιμετωπίζει τους κινδύνους που προκύπτουν τόσο από τις όποιες αδυναμίες, όσο και από αστάθμητους παράγοντες που σχετίζονται με την παγκόσμια τουριστική αγορά.
Το προφίλ της μελέτης
Ειδικότερα, η μελέτη αυτή εκπονήθηκε από την εταιρεία “Enter To Business” μετά από ανάληψη έργου το 2023 από τον δήμο Ανατολικής Σάμου και ολοκληρώθηκε το 2024.
Τα βασικά σημεία της είναι:
⦁ Επισκόπηση προορισμού
⦁ Ανάλυση πρωτογενούς έρευνας τουριστικής προσφοράς
⦁ Ανάλυση εξωτερικού περιβάλλοντος
⦁ Τουριστική ταυτότητα προορισμού
⦁ Τουριστικός προγραμματισμός Σάμου.
Όσον αναφορά τα αποτελέσματα των ερωτηματολογίων της πρωτογενούς έρευνας, σκοπός ήταν η αποτύπωση της εικόνας που έχουν οι Σαμιώτες τουριστικοί επιχειρηματίες για τον τουρισμό στο νησί.
Από την ανάλυση του εξωτερικού περιβάλλοντος προκύπτει ότι το Βόρειο Αιγαίο, παρά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει, έχει ένα πολύ μεγάλο έδαφος ανάπτυξης στο κομμάτι του τουρισμού.
Στην εκδήλωση παρουσίασης της μελέτης, στο κομμάτι της τουριστικής ταυτότητας της Σάμου, παρουσιάστηκε και το νέο λογότυπο του νησιού.
Μέσα στη μελέτη χρησιμοποιήθηκαν εργαλεία έρευνας και ανάλυσης όπως:
⦁ Συμπλήρωση ερωτηματολογίων από τουριστικούς επιχειρηματίες
⦁ SWOT Analysis
⦁ PESTEL
⦁ 6A’s Model κ.α.
Τέλος, στο κομμάτι του προγραμματισμού, χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος CPM (Critical Path Method) με τις εξής προτάσεις:
⦁ Συμμετοχή σε εκθέσεις
⦁ Διαδικτυακές διαφημιστικές καμπάνιες
⦁ Fam & Press Trips
⦁ Στοχευμένες παρουσιάσεις (προορισμού & προϊόντων)
⦁ Συνέργειες με φορείς (δημόσιους & ιδιωτικούς)
⦁ Διατήρηση & ανάπτυξη θεσμών και γεγονότων (εθνικούς και διεθνούς βεληνεκούς)
⦁ Δημιουργία δικτύου “Samos Ambassadors”
⦁ Δημιουργία αθλητικού Mega Event
⦁ Δημιουργία Τουριστικού Συμβουλίου στα πλαίσια του DMMO.
Σε γενικές γραμμές, ήταν μια εκδήλωση όπου αποτυπώθηκαν με ρεαλισμό οι τουριστικές καταστάσεις και συνθήκες που επικρατούν στη Σάμο. Προτάθηκαν τρόποι και ιδέες ανάπτυξης, αναβάθμισης και εξέλιξης του τουρισμού, πράγμα που επιβραβεύτηκε μέσα από τον ενδιαφέροντα σχολιασμό που έγινε από όσους παρακολούθησαν, στην ανοιχτή συζήτηση, που έγινε στο τέλος της παρουσίασης.
Οι δήμαρχοι
Στην έναρξη της παρουσίασης σύντομες παρεμβάσεις έκαναν οι δύο δήμαρχοι του νησιού.
Ειδικότερα, ο δήμαρχος Ανατολικής Σάμου, Πάρης Παπαγεωργίου, σημείωσε μεταξύ άλλων πως η μελέτη ταυτότητας και προβολής της Σάμου “είναι το αποτέλεσμα της στενής και συνεχούς συνεργασίας των δύο δήμων για την προβολή του νησιού μας. Την προβολή ως ενιαίου τουριστικού προορισμού. Αλλά και την ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του τόπου μας.
Η Σάμος, έχει την «ατυχία» να διαθέτει πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα και αυτό είναι ένα από τα πολλά στοιχεία που αναδεικνύει η μελέτη. Και λέω την ατυχία γιατί όταν ένας τόπος είναι τόσο προικισμένος, είναι πραγματικά πολύ δύσκολο να εντοπίσεις και να αναδείξεις το κυρίαρχο χαρακτηριστικό που θα αποτελέσει την τουριστική ταυτότητά σου. Η ιστορία, ο πολιτισμός, το φυσικό περιβάλλον, η γαστρονομία είναι μερικά μόνο από αυτά τα χαρακτηριστικά…
Θα ρωτήσετε, ίσως κάποιοι, γιατί χρειαζόμαστε τις μελέτες; Τι μπορούν να προσφέρουν;
Είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι πρόκειται για ένα εργαλείο απολύτως αναγκαίο. Γιατί διαφορετικά είναι σαν να κτίζεις σπίτι χωρίς σχέδιο. Να βάζεις τα τούβλα το ένα πάνω στο άλλο, με τον κίνδυνο να καταρρεύσει. Αντιθέτως, όταν προχωράς με σχέδιο, όταν ξέρεις πού θέλεις να φτάσεις και με ποιον τρόπο, τότε χτίζεις ένα οικοδόμημα σταθερό. Αυτό επιχειρούμε σήμερα να κάνουμε με την παρουσίαση της μελέτης. Να δούμε δηλαδή ποια είναι τα δεδομένα και με βάση αυτά να προγραμματίσουμε με σχέδιο την προβολή του τόπου μας.
Η όποια προσπάθεια δεν πρόκειται να επιτύχει χωρίς τη δική σας συμβολή, όλων των τοπικών φορέων και κυρίως των επαγγελματιών του τουρισμού.
Σας ευχαριστώ και πάλι για την παρουσία σας εδώ, ευχαριστώ και όσους παρακολουθούν διαδικτυακά την παρουσίαση. Επίσης να ευχαριστήσω τον κ. Λαπατά, τη Διεύθυνση Τουρισμού του Δήμου μας και βέβαια τον Δήμο Δυτικής Σάμου και προσωπικά τον φίλο δήμαρχο Θεμιστοκλή Παπαθεοφάνους για την συνεχή και άψογη συνεργασία που έχουμε”.
Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Δυτικής Σάμου, Θεμιστοκλής Παπαθεοφάνους, ανέφερε:
“Είναι μια πρωτοβουλία που αναδεικνύει τη συνεργασία των δύο δήμων του νησιού μας και σηματοδοτεί ένα νέο κεφάλαιο για την προώθηση της ιδιαίτερης πατρίδας μας.
Η Σάμος είναι ένας τόπος ευλογημένος. Συνδυάζει την πλούσια ιστορία, τον πολιτισμό, το μοναδικό φυσικό περιβάλλον, την παράδοση, και τη φιλοξενία των κατοίκων της. Η ταυτότητά μας δεν περιορίζεται μόνο σε αυτά που παραλάβαμε από τους προγόνους μας, αλλά επεκτείνεται και σε όσα δημιουργούμε σήμερα για τις επόμενες γενιές.
Η σημερινή παρουσίαση αποτελεί το αποτέλεσμα συλλογικής δουλειάς. Στόχος της μελέτης είναι να αναδείξουμε τη Σάμο ως έναν μοναδικό και αναγνωρίσιμο προορισμό, αξιοποιώντας τις δυνατότητες που μας προσφέρει η εποχή της ψηφιακής δικτύωσης και της παγκόσμιας διασύνδεσης.
Είναι μια ευκαιρία να δώσουμε στη Σάμο μια ενιαία ταυτότητα που αντανακλά το μεγαλείο της και να το επικοινωνήσουμε τόσο στην Ελλάδα, όσο και διεθνώς. Θέλω να τονίσω τη σημασία της συνεργασίας που επιδεικνύουμε σήμερα, ως οι δύο δήμοι της Σάμου. Ενωμένοι, σχεδιάζουμε το μέλλον μας με όραμα, στρατηγική και σεβασμό στις ιδιαίτερες ανάγκες και ταυτότητες των τοπικών μας κοινωνιών.
Η επιτυχία αυτής της προσπάθειας, όμως, δεν εξαρτάται μόνο από τη μελέτη ή την εφαρμογή της. Εξαρτάται από όλους εμάς. Από το πώς θα συνεργαστούμε, από το πώς θα ενώσουμε τις δυνάμεις μας, από το πώς θα προβάλλουμε τη Σάμο με συνέπεια και αγάπη για τον τόπο μας. Σας καλώ, λοιπόν, όλους – τους τοπικούς φορείς, τους επαγγελματίες του τουρισμού, τους πολιτιστικούς συλλόγους, και τους απλούς πολίτες – να συμμετέχετε ενεργά σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια. Να γίνουμε οι καλύτεροι πρεσβευτές του τόπου μας και να φέρουμε την αλλαγή που όλοι οραματιζόμαστε.
Με αυτή τη σκέψη, θέλω να ευχαριστήσω θερμά όλους όσους εργάστηκαν για τη μελέτη αυτή, τον κ. Λαπατά, τους συνεργάτες του, τον δήμο Ανατολικής Σάμου, καθώς και όλους εσάς που βρίσκεστε εδώ σήμερα για να στηρίξετε αυτή την προσπάθεια.
Ας κάνουμε τη Σάμο πρότυπο για την ανάπτυξη, την ενότητα και την προβολή του τόπου μας!”.
Ο ΕΟΤ
Γραπτούς χαιρετισμούς απέστειλαν και αναγνώστηκαν τόσο η πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ), Άντζελα Γκερέκου, όσο και ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ, Ανδρέας Φιορεντίνος.
“Με την ιδιότητά μου ως πρόεδρος του ΕΟΤ χαιρετίζω θερμά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της μελέτης για την ταυτότητα και προβολή του νησιού σας. Σε έναν κόσμο διαρκώς μεταβαλλόμενο, η διεθνής τουριστική αγορά μετασχηματίζεται και αυτή με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Οι αγορές αλλάζουν, νέοι προορισμοί αναδύονται, οι τάσεις τροποποιούνται, ο σύγχρονος συνειδητοποιημένος ταξιδιώτης διαρκώς εξελίσσεται.
Παράλληλα, η Τεχνητή Νοημοσύνη ανατρέπει τα πάντα, στο νέο, παγκόσμιο, ψηφιακό οικοσύστημα ο επισκέπτης «βομβαρδίζεται», ανά δευτερόλεπτο, από οπτικοακουστικό υλικό.
Πώς, λοιπόν, θα επιτύχει ένας ταξιδιωτικός προορισμός να ξεχωρίσει από τον ανταγωνισμό;
Εδώ είναι η μεγάλη πρόκληση για τους τοπικούς προορισμούς. Και εδώ είναι και η καταλυτική συμβολή της έρευνας, του μάρκετινγκ και της επικοινωνίας στην ανάπτυξη ισχυρών Local Destination Brands. Γι’ αυτό και αξίζουν πολλά συγχαρητήρια στις δημοτικές αρχές και σε όλους τους φορείς του νησιού για την πρωτοβουλία για εκπόνηση μελέτης για την ανάδειξη της ταυτότητας του προορισμού Σάμος.
Θα παρακαλούσα μάλιστα η μελέτη να κοινοποιηθεί και στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού και σε εμένα προσωπικά” ανέφερε, μεταξύ άλλων, η κ. Γκερέκου.
Με τη σειρά του, ο γ.γ. του ΕΟΤ, Ανδρέας Φιορεντίνος, στον γραπτό χαιρετισμό που απέστειλε τόνισε ότι “η στρατηγική του τουρισμού της Ελλάδας βασίζεται σε έναν πυλώνα βιωσιμότητας και ισορροπίας, αξίες που εμπνέουν την προσέγγισή μας στην ανάπτυξη. Αυτές οι αρχές ενσωματώνονται σε κάθε πρωτοβουλία, σε κάθε επένδυση και σε κάθε αλληλεπίδραση, καθώς προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα μοντέλο τουρισμού που θα ωφελεί τους επισκέπτες, τους κατοίκους και τη χώρα μας.
Η φιλοδοξία μας είναι να καλλιεργήσουμε ένα βιώσιμο, ζωντανό και ανθεκτικό μοντέλο ανάπτυξης για διάφορους γνωστούς προορισμούς, ενώ προσφέρουμε αυθεντικές εμπειρίες σε μια σειρά λιγότερο γνωστών ελληνικών προορισμών ενδιαφέροντος.
Αυτό σημαίνει την εύρεση μιας ισορροπίας μεταξύ της ζωντάνιας των πιο δημοφιλών τουριστικών περιοχών της Ελλάδας και της διατήρησης των μοναδικών φυσικών και πολιτιστικών τους θησαυρών. Μέσα από βιώσιμες πρακτικές, κάνουμε περισσότερα από το να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητά μας· προστατεύουμε την ουσία των εμπειριών που προσφέρει η Ελλάδα. Ο στόχος μας δεν είναι απλώς να καλωσορίσουμε περισσότερους τουρίστες, αλλά να δημιουργήσουμε ουσιαστικές συνδέσεις που να σέβονται τον πολιτισμό μας και τις παραδόσεις μας”.
Στην εκδήλωση χαιρετισμό απηύθυνε διαδικτυακά και ο γ.γ. Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Μανώλης Κουτουλάκης, εξαίροντας την προσπάθεια των δύο δήμων. “H Σάμος έχει δείξει ότι στα δύσκολα ενώνεται. Βλέπω ενωμένες τις τοπικές δυνάμεις, οικονομικές, πολιτικές, παραγωγικές, κι αυτό είναι το μεγαλύτερο επίτευγμα”, είπε ο κ. Κουτουλάκης, τονίζοντας την ανάγκη ενιαίου σχεδιασμού και επισημαίνοντας ότι η αντίληψη του τουριστικού σχεδιασμού ξεκινά από τη συνεργασία.
Τέλος χαιρετισμούς απηύθυναν ο πρόεδρος της FED HATTA, Λύσανδρος Τσιλίδης, η διευθύντρια Επικοινωνίας του ΙΝΣΕΤΕ, Αγγελική Καραγκούνη, ο βουλευτής Δωδεκανήσου ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ και πρώην υφυπουργός Τουρισμού Γιώργος Νικιτιάδης, ο επίκουρος καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου στο Τμήμα Οικονομικής και Διοίκησης Τουρισμού, Νικόλας Καραχάλης, και ο πρόεδρος Παρατηρητηρίου Βιώσιμου Τουρισμού, Ιωάννης Σπιλάνης.