Νέα μηχανική βλάβη παρουσίασε το πρωί της Τρίτης το επιβατηγό – οχηματαγωγό “ΣΑΟΝΗΣΟΣ”, στη θαλάσσια περιοχή 3,2 ναυτικά μίλια νότια των Λειψών.
Το πλοίο εκτελούσε προγραμματισμένο – επιδοτούμενο στη γραμμή Σάμος-Δωδεκάνησα -δρομολόγιο με 21 επιβάτες, 8 Ι.Χ., 4 δίκυκλα και 21 μέλη πληρώματος.
Αμέσως ενημερώθηκαν για την ακυβερνησία οι λιμενικές Αρχές της Λέρου, της Καλύμνου, της Πάτμου και των Λειψών, από το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ) Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και τέθηκε σε εφαρμογή το τοπικό σχέδιο έκτακτης ανάγκης.
Στο σημείο μετέβησαν δύο περιπολικά σκάφη του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., ένα σκάφος της δύναμης Frontex, τρία αλιευτικά σκάφη, ένα εκ των οποίων με επιβαίνοντες δύο στελέχη της λιμενικής Αρχής Λειψών, ένα βοηθητικό σκάφος ιχθυοκαλλιέργειας καθώς και ρυμουλκό σκάφος.
Το πλοίο κατέπλευσε με ασφάλεια στο λιμάνι της Καλύμνου, με τη συνδρομή του ρυμουλκού και τη συνοδεία ενός περιπολικού σκάφους.
Δεκαέξι εκ των επιβατών μεταφέρθηκαν στον προορισμό τους με τα ταχύπλοα “Υδροχόος” και “Ζυγός”.
Από το περιστατικό δεν αναφέρθηκε τραυματισμός και δεν παρατηρήθηκε θαλάσσια ρύπανση.
Από το λιμεναρχείο Καλύμνου απαγορεύτηκε ο απόπλους του “ΣΑΟΝΗΣΟΣ” μέχρι την αποκατάσταση της βλάβης και την προσκόμιση βεβαιωτικού διατήρησης κλάσης από τον νηογνώμονα που το παρακολουθεί.
Προανάκριση διενεργεί το λιμεναρχείο Λέρου.
Οι δήμαρχοι καταγγέλλουν
Σε ένδειξη διαμαρτυρίας, οι δήμαρχοι των νησιών απ’ όπου περνά το “ΣΑΟΝΗΣΟΣ”, ανάμεσά τους και οι δύο της Σάμου, απέστειλαν επιστολή στον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστο Στυλιανίδη, καταγγέλλοντας υποβάθμιση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών του βορείου συγκροτήματος Δωδεκανήσου-Σάμου.
Συγκεκριμένα, αναφέρουν:
“Αξιότιμε κύριε υπουργέ,
απ’ ό,τι φαίνεται η μοίρα των νησιών μας δεν αλλάζει ακόμα κι αν υπάρχουν οι καλύτερες των προθέσεων απ’ την πλευρά σας, οι οποίες δεν αποτελούν ικανή συνθήκη για την άρση του αδιεξόδου που δημιουργείται κάθε χρόνο σχετικά με τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών μας.
Είναι σχεδόν νομοτελειακό, στη φάση της προκήρυξης των διαγωνισμών για τις γραμμές στην περιοχή μας, να υπάρχουν κενά για αρκετές μέρες μέχρι την επανέναρξη των δρομολογίων.
Μετά την πολυπόθητη έναρξη των δρομολογίων στο τρίτο μόλις ταξίδι του απώλεσε το τιμόνι το πλοίο και διακόπτεται και πάλι βίαια η σύνδεση των νησιών, με αποτέλεσμα την πλήρη αποδιοργάνωση της επιβατικής και εμπορικής δραστηριότητας σε αυτά.
Και ενώ έφυγε για επισκευή το εν λόγω πλοίο, μπήκε στη γραμμή το Σαόνησος, το οποίο ήδη στα πρώτα δύο δρομολόγια που πραγματοποίησε έχει ακινητοποιηθεί τουλάχιστον 3 φορές μεσοπέλαγα, με τη δεύτερη φορά να ρυμουλκείται προς το λιμάνι αφετηρίας, ταλαιπωρώντας ανελέητα τους επιβάτες, χωρίς να αναφερθούν οι λόγοι απ την πλευρά της εταιρείας, δημιουργώντας τους ταυτόχρονα τεράστια ανησυχία όσον αφορά στην ασφάλειά τους.
Σας θυμίζω ότι η συγκεκριμένη εταιρεία μάς παράτησε σύξυλους πριν από δύο χρόνια με το πλοίο Ζέφυρος, το οποίο εγκατέλειψε τη γραμμή ξαφνικά λόγω βλάβης των μηχανών.
Και το ερώτημα είναι τελικά, επειδή όλοι γνωριζόμαστε καλά σ’ αυτή τη χώρα, πώς επιτρέπουμε σε εταιρείες που έχουν δημιουργήσει αντίστοιχα προβλήματα κατά το παρελθόν, απ’ όπου κι αν έχουν περάσει, να συνεχίζουν χωρίς κανένα φρένο τη συνεχή υποβάθμιση του συγκοινωνιακού έργου και κατά συνέπεια της ίδιας της ζωής των κατοίκων της ακριτικής Ελλάδας και εν τέλει να εκθέτουν το ίδιο το κράτος και τους εκπροσώπους του, το οποίο δαπανά, ομολογουμένως, τεράστια ποσά για να διασφαλίσει, όσο το δυνατόν καλύτερα, πιο ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης των νησιωτών, χωρίς ωστόσο να τα καταφέρνει;
Πώς είναι δυνατόν να θεωρούν κάποιοι μέσα στο υπουργείο πως, επαναλαμβάνοντας τα ίδια πράγματα κάθε φορά, μπορούν να πετύχουν διαφορετικό αποτέλεσμα;
Η τακτική της τοποθέτησης των σκουπιδιών κάτω απ’ το χαλί δημιουργεί φαυλότητα και ανατροφοδοτεί σε μεγάλο βαθμό την καχυποψία των πολιτών, όχι άδικα.
Εμείς κύριε υπουργέ δεν είμαστε αυτοί που θα σας υποδείξουμε τι πρέπει να κάνετε. Όμως δεν πρόκειται να μείνουμε απαθείς περιμένοντας να συμβεί το μοιραίο.
Εκείνο που ζητάμε είναι να προέχει πάντα στις επιλογές σας πρωτίστως η ασφάλεια των επιβατών και εν συνεχεία οι πραγματικές ανάγκες των νησιών, όπως αυτές διατυπώνονται απ’ τους άμεσα ενδιαφερόμενους.
Το να χάνει το τιμόνι του ένα πλοίο παθητικά, χωρίς να έχει συμβεί κάποια πρόσκρουση, το να παραμένει για ώρες χωρίς να κινείται στη μέση του πελάγους το άλλο πλοίο και τελικά να ρυμουλκείται, αν μη τι άλλο παραπέμπει σε συστηματική αμέλεια της εταιρείας όσον αφορά στη συντήρηση των πλοίων της, αλλά και πλημμελή έλεγχο των αρμόδιων υπηρεσιών κατά τη διαδικασία έκδοσης των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας του.
Αντιθέτως, υπάρχουν εταιρείες που έχουν δείξει συνέπεια στις υποχρεώσεις τους, προτεραιοποίηση της ασφάλειας κατά τη συντήρηση των πλοίων τους, αλλά και διάθεση συνεννόησης με τους εμπλεκόμενους φορείς. Τις εταιρείες αυτές τις γνωρίζουν όλοι οι υπηρεσιακοί και πολιτικοί παράγοντες του υπουργείου σας, όπως τις γνωρίζει και ο νησιωτικός κόσμος, ο οποίος δικαίως αναρωτιέται γιατί θα πρέπει το πρόβλημα να μετατίθεται απλώς σε άλλη γεωγραφική περιοχή, σε κάθε νέα δρομολογιακή περίοδο, και ουσιαστικά να παραμένει ανεπίλυτο.
Αγαπητέ κύριε υπουργέ,
ειλικρινά πιστεύουμε στην εντιμότητα και στην ακεραιότητά σας και οι παραπάνω αναφορές δεν εμπεριέχουν κανένα υπαινιγμό προς το πρόσωπό σας.
Φροντίστε λοιπόν να μην αλλάξει αυτή η εικόνα, γιατί πραγματικά η σημερινή κατάσταση αδικεί την κυβέρνηση, εσάς, αλλά και πολλούς απ’ τους συνεργάτες σας. Λυπούμαστε όμως γιατί κάποιοι ή δεν καταλαβαίνουν ή δε θέλουν να καταλάβουν τι σημαίνει χειμώνας στα νησιά μας, αλλά και ανθρώπινη αξιοπρέπεια.
Πιστεύουμε στις ικανότητές σας, πάρτε την κατάσταση στα χέρια σας. Ο σεβασμός προς τους ανθρώπους της ακριτικής Ελλάδας επιβάλλει, σήμερα κιόλας, τη λήψη γενναίων αποφάσεων. Πράξτε το αυτονόητο που δεν είναι άλλο απ’ αυτό που υπαγορεύει η κοινή λογική.
Με εκτίμηση
Δήμαρχος Καλύμνου Γιάννης Μαστροκούκος
Δήμαρχος Λέρου Τιμόθεος Κωττάκης
Δήμαρχος Πάτμου Νικήτας Τσαμπαλάκης
Δήμαρχος Ανατολικής Σάμου Παρασκευάς Παπαγεωργίου
Δήμαρχος Δυτικής Σάμου Θεμιστοκλής Παπαθεοφάνους
Δήμαρχος Λειψών Φώτης Μάγγος
Η επιστολή συντάχθηκε από τον δήμαρχο Λειψών, Φώτη Μάγγο, με τη σύμφωνη γνώμη και συγκατάθεση των άλλων δημάρχων”.