“Πολύ σημαντικά αναπτυξιακά έργα γίνονται στο Βόρειο Αιγαίο μέσα από τις ιδιωτικές επενδύσεις. Είναι ακόμα πίσω, πολύ πίσω ως τουριστικός προορισμός. Σκεφτείτε, όμως, από την άλλη πόσο σημαντικά βήματα προόδου μπορείτε να κάνετε. Ήδη βλέπω μια πολύ βελτιωμένη εικόνα μιλώντας με τους ανθρώπους του τουρισμού, από την στιγμή που λύθηκε το προσφυγικό ζήτημα” υπογράμμισε το μεσημέρι της Παρασκευής από τη Μυτιλήνη ο πρωθυπουργός.
Κατά την παρουσίαση του Αναπτυξιακού Προγράμματος για το Βόρειο Αιγαίο του 2030, ο Κυριάκος Μητσοτάκης επισήμανε πως “η Σάμος ήταν πάντα μπροστά, πολύ πιο μπροστά από τα υπόλοιπα νησιά. Αλλά και τα νησιά του Βορείου, του πιο Βορείου Αιγαίου, δηλαδή η Χίος, η Λέσβος, η Λήμνος, έχουν πάρα πολύ σημαντικές δυνατότητες”.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει περισσότερα από 340 έργα και παρεμβάσεις, προϋπολογισμού 1,9 δισεκατομμυρίων ευρώ.
“Αυτό το οποίο ξεχωρίζει με αυτά τα σχέδια από προηγούμενες εκθέσεις ιδεών έχει να κάνει με το γεγονός ότι κάθε έργο το οποίο παρουσιάζεται εδώ είναι κοστολογημένο, έχει συγκεκριμένο φορέα υλοποίησης και φυσικά εξασφαλισμένους πόρους. Οπότε θα έλεγα ότι είναι κι ένα συμβόλαιο λογοδοσίας, το οποίο θα επιτρέπει και στην τοπική κοινωνία να παρακολουθεί την πρόοδο όσων έχουμε δεσμευθεί ότι θέλουμε να υλοποιήσουμε την επόμενη τετραετία” σημείωσε ο πρωθυπουργός.
“Αντιμετωπίσαμε το μεταναστευτικό” συνέχισε. “Μη μας κουνάνε το δάχτυλο για το κράτος δικαίου αυτοί που έθεσαν σε κίνδυνο την εθνική ασφάλεια της πατρίδας και διέσυραν τη χώρα διεθνώς” ανέφερε.
“Τίποτα από αυτά τα οποία περιγράφεται σε αυτό εδώ το σχέδιο δε θα μπορούσε να είχε γίνει πράξη εάν δεν είχαμε αντιμετωπίσει το τεράστιο πρόβλημα το οποίο βρέθηκε να διαχειρίζεται το Βόρειο Αιγαίο, που δεν είναι άλλο από το πρόβλημα των ανεξέλεγκτων μεταναστευτικών ροών” σημείωσε.
“Έχει αλλάξει η όψη του Βορείου Αιγαίου συνολικά, η αντιμετώπιση του προσφυγικού-μεταναστευτικού ζητήματος αποτέλεσε την απαραίτητη προϋπόθεση για όλα τα υπόλοιπα έργα τα οποία ουσιαστικά θέλουμε να δρομολογήσουμε.
Και ναι, προφανώς η προστασία των συνόρων της χώρας και των εξωτερικών συνόρων της πατρίδας μας είναι μια μόνο πτυχή του προσφυγικού προβλήματος. Δεν είναι όμως η μόνη” είπε.
Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στη “στήριξη των τοπικών κοινωνιών συνολικά, που πέρασαν πολύ δύσκολα”.
Μίλησε για τη δημιουργία δομών σύγχρονων, ασφαλών αλλά και με ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης και την απόδοση πίσω στους δήμους των χώρων που τους ανήκαν. “Όχι μόνο στη Λέσβο, αλλά και στη Σάμο, στο Βαθύ, όπου κρεμόταν από πάνω από την πόλη ουσιαστικά ένας καταυλισμός με 7.000 ανθρώπους. Όλα αυτά ανήκουν στο χθες πια. Και νομίζω ότι έχουμε κάθε λόγο να είμαστε ικανοποιημένοι για την πολιτική την οποία ασκήσαμε”.
Αναφέρθηκε στη διεκδίκηση ευρωπαϊκών πόρων, “για να μπορέσουμε να καλύψουμε όλες αυτές τις σημαντικές ανάγκες”, καθώς και στην ενίσχυση του Λιμενικού, σχολιάζοντας πως “το σκάφος το οποίο είδα σήμερα είναι ένα από τα καινούρια και θα προσθέσουμε και άλλα τέσσερα τέτοια σκάφη για να μπορούμε πραγματικά και να επιχειρούμε και να βλέπουμε ακριβώς τι γίνεται στην ευρύτερη περιοχή”.
“Θα ζυγίσετε πολύ προσεκτικά στην ψήφο σας, διότι η επόμενη μέρα δεν είναι μόνο για την οικονομία, για την υγεία, για τον πρωτογενή τομέα. Είναι και ποιος θα διαχειριστεί μια Τουρκία, η οποία σήμερα μπορεί να είναι πιο φιλική, αύριο μπορεί να είναι πάλι πιο επιθετική. Και αυτό ειδικά για εσάς στο Αιγαίο έχει ξεχωριστή σημασία” πρόσθεσε σε αναφορά του για τα ελληνο-τουρκικά.
340+ έργα και παρεμβάσεις, προϋπολογισμού 1,9 δισ. ευρώ
Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό, το πρόγραμμα της Ν.Δ. για το Βόρειο Αιγαίο εδράζεται σε τέσσερις άξονες: τη δημιουργία σύγχρονων δικτύων και υποδομών για την αναπτυξιακή βελτίωση των συνδέσεων και της ασφάλειας των μετακινήσεων, την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών, την υλοποίηση επενδύσεων που προσδίδουν μεγαλύτερη αξία στην περιοχή και την υλοποίηση έργων για τη στήριξη του πρωτογενούς τομέα και την πράσινη μετάβαση.
Στον τομέα των οδικών υποδομών, ο φάκελος περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, και τις παρακάμψεις του Πυθαγορείου και της Χώρας στη Σάμο. Παράλληλα δρομολογείται και η βελτίωση της Εθνικής Οδού Σάμος-Καρλόβασι. Επιπλέον, σχεδιάζεται η επέκταση του μόλου Αγίου Κηρύκου στην Ικαρία και δρομολογούνται έργα για νέα αλιευτικά καταφύγια, αλλά και για τη βελτίωση των υφιστάμενων.
Ταυτόχρονα, αναβαθμίζονται οι υποδομές των αεροδρομίων των νησιών. Ειδικότερα, ολοκληρώθηκε ήδη η αναβάθμιση και επέκταση των υποδομών των αερολιμένων Μυτιλήνης και Σάμου. Αντίστοιχα έργα δρομολογούνται στα αεροδρόμια Χίου και Ικαρίας, που έχουν και αυτά ενταχθεί στο δίκτυο των περιφερειακών αεροδρομίων, ενώ εκτελούνται ήδη έργα επέκτασης και βελτίωσης υποδομών στα αεροδρόμια Χίου και Λήμνου.
Ο δεύτερος άξονας αποβλέπει στη βελτίωση της καθημερινότητας και της ποιότητας ζωής των πολιτών, με έμφαση στη διαχείριση του μεταναστευτικού ζητήματος και την ασφάλεια. Ειδικότερα, στο πρόγραμμα προβλέπονται 200 εκατομμύρια ευρώ για δομές φιλοξενίας, λειτουργικά κόστη, ανάπτυξη ψηφιακών συστημάτων, καθώς επίσης 30 εκατ. ευρώ για έργα και 28 εκατ. ευρώ για έκτακτες επιχορηγήσεις και αποζημιώσεις κατοίκων, από το Ταμείο Ανάκαμψης. Έμφαση δίνεται ιδιαίτερα στην αξιοποίηση των εκτάσεων των πρώην Κέντρων Υποδοχής και Ταυτοποίησης, μετά την ολοκλήρωση των κλειστών ελεγχόμενων δομών σε Σάμο, Λέσβο και Χίο.
Στο πεδίο της ασφάλειας, ο φάκελος περιλαμβάνει την επιχειρησιακή διαχείριση του μεταναστευτικού ζητήματος, τη διακλαδική συνεργασία για την αντιμετώπιση του μεταναστευτικού, την αντιμετώπιση των προκλήσεων ασφαλείας κατά την τουριστική περίοδο, καθώς και νέες υπηρεσίες και ενίσχυση δομών.
Σε ό,τι αφορά τη στήριξη των πληγέντων και την αποκατάσταση από φυσικές καταστροφές, κατανέμονται 138 εκατομμύρια ευρώ. 111,36 εκατ. στους πληγέντες, από τα οποία 2,9 εκατομμύρια ευρώ μέσω του “Samos Pass”.
Στον τομέα της υγείας, έχουν δρομολογηθεί παρεμβάσεις ύψους 22 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση και επέκταση των νοσοκομείων Μυτιλήνης, Χίου και Σάμου και των κέντρων υγείας, αλλά και για τον εκσυγχρονισμό του βιοϊατρικού εξοπλισμού.
Σε εξέλιξη βρίσκονται έργα του ΔΕΔΔΗΕ, προϋπολογισμού 45 εκατ. ευρώ, που περιλαμβάνουν την κατασκευή υποσταθμών και την υπογειοποίηση δικτύων. Υπό σχεδιασμό βρίσκεται η εγκατάσταση δύο νέων υποβρύχιων καλωδίων Μέσης Τάσης (46 χλμ. έκαστο) για τη διασύνδεση της Ικαρίας με τη Σάμο και την κάλυψη της συνολικής ζήτησης της Ικαρίας.
Μουτζούρης: Μεγάλο εργοτάξιο το Βόρειο Αιγαίο
Από την πλευρά του, ο περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου, Κώστας Μουτζούρης, έκανε ιδιαίτερη μνεία στο μεταναστευτικό ζήτημα που ταλάνισε τα νησιά του Βορείου Αιγαίου τα προηγούμενα χρόνια και εξήρε τις προσπάθειες της κυβέρνησης για ομαλοποίηση της κατάστασης. Συμφώνησε με τον πρωθυπουργό για τα θαλάσσια σύνορα, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στον σημαντικότατο, όπως είπε, ρόλο του Λιμενικού Σώματος.
Ο κ. Μουτζούρης αναφέρθηκε στα έργα που υλοποιούνται από την περιφέρεια και την κυβέρνηση την τελευταία τετραετία, χαρακτηρίζοντας το Βόρειο Αιγαίο ως ένα μεγάλο εργοτάξιο. Αναφέρθηκε στην “άπλετη”, όπως τόνισε, χρηματοδότηση από την κεντρική κυβέρνηση, αλλά και στη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και τα άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Τέλος, έθεσε στον πρωθυπουργό σημαντικά θέματα που απασχολούν τους νησιώτες, όπως το μεταφορικό ισοδύναμο, τη μείωση του ΦΠΑ και στα υπόλοιπα νησιά πλην των τριών μεγάλων, Λέσβου, Χίου και Σάμου, και την απλοποίηση της βίζας για τους τούρκους επισκέπτες.