Απάντηση σε πρόσφατη ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ Σάμου σχετικά με την αντιμετώπιση των ζημιών από το σεισμό, στην οποία δεν αναφέρονται εκκλησίες και μονές, αλλά “μνημεία του νησιού, αρχαία, βυζαντινά και νεώτερα” δίνει με ανακοίνωσή της η Μητρόπολη Σάμου και Ικαρίας.

Οι υπεύθυνοι της Μητρόπολης αναφέρουν αναλυτικά στην ανακοίνωση:

Όταν ο άγιος Ανδρέας ο Πρωτόκλητος, του οποίου σήμερα εορτάζουμε την μνήμη του, συνάντησε μαζί με τον Άγιο Ιωάννη τον Θεολόγο για πρώτη φορά τον Χριστό, Τον ρώτησαν, που μένει. Κι ο Χριστός τους απάντησε “Ἔρχεσθε καί ἴδετε”.

Ελάτε και δείτε. Μια απάντηση, που έμελλε να γίνει η αιώνια πρόσκληση προς κάθε άνθρωπο, που θέλει να γνωρίσει τον Χριστό. Όχι λόγια και θεωρίες, αλλά εμπειρία ζωής, όπως σε συνέχεια του Χριστού την προσφέρει η Ορθόδοξη Εκκλησία μας προς όλους ανεξαιρέτως, όσους καλοπροαίρετα ή και κακοπροαίρετα ακόμη την προσεγγίζουν.

Ελάτε και ‘δείτε. Ελάτε και διαπιστώσατε. Αυτό θα θέλαμε ιδιαιτέρως σήμερα να το απευθύνουμε στην Ν.Ε. Σύριζα Σάμου, μετά την δημοσιευμένη ανακοίνωσή τους «Συμβολή στην αντιμετώπιση των συνεπειών του σεισμού», την οποία μετ’ εκπλήξεως σήμερα διαβάσαμε.

Έχουμε την εντύπωση, πως γράφουν σαν να μην κατοικούν στο Νησί, καθώς αφ’ ης στιγμής ο σεισμός κατέστρεψε το μεγαλύτερο μέρος, ίσως και το 80% των Ενοριακών μας Ναών και Παρεκκλησίων, η ανακοίνωσή τους περιέχει, κατ’ ανάγκην μάλλον και με εμφανή περιφρόνηση, προς την Τοπική Εκκλησία, μια απλή αναφορά σε «σημαντικά μνημεία του Νησιού, αρχαία, βυζαντινά και νεώτερα».

Αυτά λοιπόν τα μνημεία του Νησιού έχουν όνομα και υπόσταση. Είναι οι κατά τόπους Ιεροί Ναοί και τα Παρεκκλήσιά μας. Είναι τα Καθολικά των Μοναστηριών μας. Είναι οι Ναοί, οι οποίοι δεν είναι απλά αρχαίοι, βυζαντινοί και νεώτεροι, αλλά συμπυκνώνουν τον πόθο, την λαχτάρα και την αγωνία του ευγενούς Ορθοδόξου ακριτικού μας Λαού στο διάβα των αιώνων μέχρι και σήμερα.

Άραγε όλοι, όσοι στηρίζουν ιδεολογικώς τους συγγραφείς της ανακοίνωσης θεωρούν, πως οι Ιεροί Ναοί, μέσα στους οποίους βαπτίσθηκαν, λειτουργήθηκαν, εόρτασαν, παντρεύτηκαν ή εξώδευσαν τους ανθρώπους τους, είναι απλώς «μνημεία»;

Ας τονίσουμε λοιπόν, πως τα «μνημεία» κατά την Ν.Ε. Σύριζα Σάμου είναι οι χώροι της Λατρείας του Ενός και μόνου Αληθινού Θεού και τιμής της Παναγίας και των Αγίων μας, τους οποίους οι σεβαστοί πρόγονοί μας ανήγειραν εκ βάθρων με πίστη και αφοσίωση τον Θεό, για να προσεύχωνται και να Τον λατρεύουν.

Μέσα στους Ναούς αυτούς προγραμμάτιζαν τους πνευματικούς τους αγώνες και την λειτουργική τους ζωή.

Μέσα στους Ναούς αυτούς εμπιστεύονταν τους καημούς και τα παθήματά τους.

Μέσα σε αυτούς τους Ναούς ανέμεναν την ίαση και την θεραπεία, το θαύμα και την επέμβαση του Θεού για όλα τα θέματα που τους απασχολούσαν, ακόμη και για τα εθνικά τους θέματα, για τα οποία αρκεί μια ματιά στη σύγχρονη τοπική μας ιστορία και δεν εννοούμε μόνο, όταν ο Χριστός έσωσε την Σάμο στις 6 Αυγούστου 1824!

Δεν είναι μνημεία θρησκευτικού τουρισμού, αλλά και έτσι να τα προσεγγίσεις δεν χάνεται η ουσία τους, ως Ιερών Ναών, Μονών και Εκκλησιών, χωρίς τα οποία βεβαίως δε γνωρίζουμε ποιο θα ήταν το μέγιστο τουριστικό ενδιαφέρον για την Σάμο, διά του θρησκευτικού Τουρισμού, για τον οποίον όλοι αγωνιζόμαστε!

Αυτό όμως που μας στενοχωρεί είναι η εμπάθεια κάποιων, που εξαιτίας της ιδεοληψίας τους, ακόμη και μπροστά στα τόσα που ταλαιπωρούν το Νησί και την τοπική μας κοινωνία, συνεχίζουν να αδικούν κυρίως τους εαυτούς τους. Κι ενώ ομιλούν για ενότητα, τορπιλίζουν με τον λόγο τους και την γραφή τους κάθε καλοπροαίρετη πιθανή συνεργασία.

Όλοι ενδιαφερόμαστε για τον τόπο μας και επειδή από αυτήν την παγκοινιά δεν περισσεύει κανείς, πρέπει να προσέχουμε πολύ, όταν εκφραζόμαστε δημοσία θέτοντας μάλιστα τους άλλους ενώπιον ευθυνών. Η ευγένεια και η ευπροσηγορία πάντοτε ήταν και πρέπει να παραμείνουν τα χαρακτηριστικά μας. Γιατί και οι λίθοι κεκράξονται. Και εδώ μπορεί να θεωρηθεί και κυριολεκτικώς, αφού οι λίθοι των κατεστραμμένων μας Ναών μαρτυρούν, πως η Παναγία και οι Άγιοί μας μπήκαν μπροστά και κράτησαν την μανία του σεισμού και έτσι γλιτώσαμε τα χειρότερα.

Κι επειδή ταύτα πάντα τα αναφέρουμε με πόνο, αλλά κάι αγάπη και μιάς και συστήνεται από το εν λόγω κείμενο αλλαγή νοοτροπίας, κλείνοντας θα απαντήσουμε με ένα λόγο του Κυρίου μας “Ἰατρέ θεράπευσον σεαυτόν” (Λουκ. δ΄ 23). Και ο νοών νοείτω!