Ερώτηση με θέμα την επικείμενη κατάργηση των κρατικών αεροπορικών αρχών στα αεροδρόμια της Σάμου, της Μυτιλήνης, της Κω και της Ρόδου και τίτλο “Ανοχύρωτα τα αεροδρόμια των νήσων του Αιγαίου ευρώ εμπρός στην τουρκική απειλή” υπέβαλε στη Βουλή προς τους υπουργούς εθνικής άμυνας και υποδομών και μεταφορών ο πρόεδρος του κόμματος “Ελληνική λύση”, Κυριάκος Βελόπουλος.

Η ερώτηση αναφέρει αναλυτικά τα εξής:

Κύριοι, κύριοι Υπουργοί,

Την ώρα που ο κ. Πρωθυπουργός εξαγγέλλει νέους εξοπλισμούς, άλλα μέλη της Κυβέρνησής του, στην προσπάθειά τους να εξυπηρετήσουν ιδιωτικά συμφέροντα, απογυμνώνουν εντελώς την Εθνική μας Άμυνα, στην κρισιμότερη γεωγραφικά περιοχή της χώρας, στα νησιά του Βορείου Αιγαίου και στα Δωδεκάνησα. Ως γνωστόν, στα νησιά του Βορείου Αιγαίου και των Δωδεκανήσων δεν υφίστανται πολεμικά αεροδρόμια, λόγω των προβλέψεων των Συνθηκών της Λωζάννης (1923) για το Βόρειο Αιγαίο και των Παρισίων (1947) για τα Δωδεκάνησα. Μόνη εξαίρεση αποτελεί η νήσος Λήμνος, η οποία το 1936 υπήχθη στο καθεστώς της Συνθήκης του Montreux.

Τα πολιτικά αεροδρόμια των νησιών αυτών (Μυτιλήνης, Χίου, Σάμου, Ικαρίας, Κω, Ρόδου, Καρπάθου, Καστελορίζου κ.ά.) έχουν εξ αντικειμένου διπλό ρόλο: αφενός, εξυπηρετούν την κίνηση των επιβατών και τον τουρισμό, αλλά αφετέρου, παίζουν κρίσιμο ρόλο, τόσο στην Εθνική Άμυνα της χώρας, όσο και στην αντιμετώπιση του λαθρομεταναστευτικού ζητήματος, εξυπηρετώντας πτήσεις επιτήρησης του Εθνικού μας Χώρου (Frontex κλπ), πτήσεις έρευνας και διάσωσης (Search and Rescue), αλλά και πτήσεις μεταφοράς στρατιωτικού προσωπικού και πολεμικού υλικού.

Μέχρι πρόσφατα, όλα τα αεροδρόμια των νησιών αυτών τα λειτουργούσε η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και σε περίπτωση Επιστράτευσης, για λόγους Εθνικής Άμυνας, υπάγονταν με μια ταχύτατη διαδικασία στη δικαιοδοσία της Πολεμικής Αεροπορίας, σύμφωνα με τα εγκεκριμένα από το ΚΥΣΕΑ, άκρως απόρρητα Πολεμικά Σχέδια, «Γεράνεια» και «Αλέξανδρος». Το 2016, στο πλαίσιο του δευτέρου Μνημονίου παραχωρήθηκαν με τον κυρωτικό N. 4389/2016 τα μεγαλύτερα αεροδρόμια εξ αυτών, ήτοι Μυτιλήνης, Σάμου, Κω και Ρόδου, καθ’ ολοκληρίαν, για 40 χρόνια, στην Γερμανική «Fraport», η οποία έχει τεράστια συμφέροντα στην Τουρκία, αφού ήδη λειτουργεί το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Τουρκίας, αυτό της Αττάλειας («Antalya havalimani»), ενώ υπέβαλε, πρόσφατα, προσφορά για εξαγορά του Αερολιμένα «Dalaman» (έναντι της Ρόδου).

Στο άρθρο 23.2, του Ν. 4389/2016, αλλά και στον Ν. 4427/2016 προβλέφθηκε, τουλάχιστον, η σύσταση και η λειτουργία Κρατικών Αεροπορικών Αρχών σε κάθε πολιτικό αεροδρόμιο της χώρας (παραχωρημένο σε ιδιώτες ή μη), στελεχωμένων από ΠΕ ́ Αερολιμενικούς υπαλλήλους της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), οι οποίοι εφαρμόζουν την αεροπορική νομοθεσία για την Ασφάλεια των Πτήσεων και τα Δικαιώματα των Επιβατών, χειρίζονται θέματα Πολιτικής Σχεδίασης Έκτακτης Ανάγκης (ΠΣΕΑ) και σε περίπτωση Εθνικής Κρίσης είναι υπεύθυνοι για την εφαρμογή των Σχεδίων του ΚΥΣΕΑ.

Από το 2016, οπότε και παραχωρήθηκαν 14 μεγάλα αεροδρόμια της χώρας στην «Fraport», μέχρι και σήμερα, έχουν περάσει τέσσερα ολόκληρα έτη. Μέσα σε αυτό το διάστημα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η Διοίκηση της ΥΠΑ όφειλαν να έχουν ήδη ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΕΙ σε συνεργασία με την αρμόδια Διεύθυνση του ΓΕΕΘΑ τα προαναφερθέντα Πολεμικά Σχέδια, σύμφωνα με τα νέα δεδομένα, αφού, αυτά είχαν εκπονηθεί για ελεγχόμενα από το Κράτος (ΥΠΑ) αεροδρόμια και είναι πλέον ξεπερασμένα και εντελώς ανεφάρμοστα. Θα έπρεπε να έχουν ήδη εκπονηθεί νέα Πολεμικά Σχέδια για τα ιδιωτικοποιημένα αεροδρόμια, ιδίως της παραμεθορίου και αυτά να είχαν υποβληθεί για έγκριση στο ΚΥΣΕΑ. Λόγω της αβελτηρίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, πέρασαν τέσσερα έτη και τίποτα απ’ όλα αυτά δεν έχει γίνει, με αποτέλεσμα σήμερα, Σεπτέμβριο του 2020, που τα νησιά κυριολεκτικά φλέγονται (βλ. Μόρια Λέσβου και Βαθύ Σάμου) και δέχονται καθημερινά τουρκικές απειλές να μην υφίσταται ρεαλιστικός και εφαρμόσιμος αμυντικός σχεδιασμός για κανένα πολιτικό αεροδρόμιο της χώρας!

Τραγική εξέλιξη, κατά τα προηγούμενα, είναι δε ότι, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με νομοσχέδιο που έθεσε πρόσφατα σε διαβούλευση με τίτλο «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας», καταργεί συλλήβδην όλες τις Κρατικές Αεροπορικές Αρχές των ελληνικών πολιτικών αερολιμένων για να κάνει το χατίρι των «επενδυτών» και των αεροπορικών εταιρειών, που δεν θέλουν την κρατική εποπτεία στα αεροδρόμια. Καταργεί, δηλαδή, τις κατά νόμον αρμόδιες Αρχές εφαρμογής των άκρως απόρρητων Σχεδίων του ΚΥΣΕΑ! Επομένως, τα ελληνικά αεροδρόμια δεν έχουν πλέον εφαρμόσιμα Πολεμικά Σχέδια και σύντομα, δεν θα έχουν ούτε Αεροπορικές Αρχές για να τα εφαρμόσουν. Για να το πούμε απλά: Αν το επόμενο χρονικό διάστημα σημειωθεί κάποιο θερμό επεισόδιο με την Τουρκία ή συμβεί κάποιο πολεμικό γεγονός, όταν δοθεί η εντολή από το ΚΥΣΕΑ για Επιστράτευση των αερολιμένων του Αιγαίου, είναι προφανές, πως θα επικρατήσει το απόλυτο αλαλούμ, ιδίως, όπου αφορά στα παραχωρημένα στη «Fraport» αεροδρόμια.

Για την απαράδεκτη αυτή κατάσταση που έχει δημιουργηθεί, προφανώς, η Διοίκηση της ΥΠΑ και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών φέρουν τεράστιες πολιτικές, αλλά και ποινικές ευθύνες, αφού, λόγω της αδιαφορίας αλλά και των εσκεμμένων ενεργειών τους, τα αεροδρόμια των νησιών μας είναι εντελώς ανοχύρωτα και ανοργάνωτα μπροστά στην κλιμακούμενη τουρκική απειλή! Οφείλουν, ως εκ τούτου, να παρέμβουν άμεσα το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και ο αρμόδιος Εισαγγελικός λειτουργός.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:

1. Έχουν επικαιροποιηθεί τα σχέδια του ΚΥΣΕΑ για την πολεμική οργάνωση των ελληνικών πολιτικών αερολιμένων, ιδίως των δεκατεσσάρων (14) παραχωρημένων στην Γερμανική «Fraport»;

2. Για ποιο λόγο καταργούνται οι Κρατικές Αεροπορικές Αρχές; Ποιος θα εφαρμόσει επιτόπου στα ανωτέρω αεροδρόμια τα πολεμικά αμυντικά σχέδια;

3. Σε περίπτωση πτώχευσης της «Fraport» (ήδη ζητάει 175 εκατ. από το Ελληνικό Δημόσιο, σύμφωνα με δημοσιεύματα), ποιος θα αναλάβει την άμεση λειτουργία των ανωτέρω αερολιμένων, εφόσον, θα έχουν καταργηθεί οι θέσεις των εξειδικευμένων Αερολιμενικών υπαλλήλων των Κρατικών Αεροπορικών Αρχών σε όλα τα περιφερειακά αεροδρόμια;

Το θέμα της κατάργησης των κρατικών αεροπορικών αρχών στα αεροδρόμια των ακριτικών νησιών φέρνει στην επιφάνεια και το άρθρο της ειδικής σε στρατιωτικά θέματα ιστοσελίδας, militaire.gr με τίτλο “Η γερμανική Fraport θα ελέγχει ακριτικά αεροδρόμια ακόμη και σε περίπτωση κρίσης με την Τουρκία;