Η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Βορείου Αιγαίου δημιούργησε ένα εξειδικευμένο δίκτυο ομάδων ψυχοκοινωνικής υποστήριξης μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών εν μέσω πανδημίας.

Το δίκτυο χρησιμοποιεί τηλεματικά μέσα και αποτελείται αποκλειστικά από ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς, που έχουν ως αποστολή τη παροχή συμβουλευτικής εξ αποστάσεως καθοδήγησης, ψυχοκοινωνικής πληροφόρησης και υποστήριξης σε άτομα ή ομάδες, που συνδέονται με το χώρο της εκπαίδευσης στην περιφέρεια Βορείου Αιγαίου.

Το πρόγραμμα έχει σκοπό να υποστηρίξει εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές που βιώνουν, όπως όλοι, αλλαγές στη καθημερινή ζωή τους. Η δράση επικουρείται από μια κεντρική επιστημονική επιτροπή με έδρα την Π.Δ.Ε. και διακτινωμένες επιστημονικές ομάδες υποστήριξης, που εδρεύουν και δραστηριοποιούνται στις περιοχές αρμοδιότητας και ειδικότερα σε Σάμο-Ικαρία, Λέσβο, Λήμνο και Χίο.

Η επικοινωνία των ατόμων που επιθυμούν να μιλήσουν, ανώνυμα ή επώνυμα, με τους ειδικούς επιστήμονες θα πραγματοποιείται διαμέσου ειδικής διαδικτυακής πλατφόρμας που έχει ενεργοποιηθεί αποκλειστικά για το σκοπό αυτό στο σύνδεσμο: http://vaigaiou.pde.sch.gr/2pekes/health/

Με τον τρόπο αυτό, θέλουμε να πιστεύουμε ότι συμβάλλουμε στην άμβλυνση ή την επίλυση πιθανών προβλημάτων ψυχοκοινωνικής αιτιότητας που είναι πιθανό να εμφανιστούν στην Περιφέρεια και στην κοινότητά μας” αναφέρει η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Β. Αιγαίου.

Σύμφωνα με τη Διεύθυνση, οι λόγοι που συνέβαλαν στη δημιουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας είναι οι εξής:

Είναι βέβαιο ότι η πρόσφατη πανδημία, εκτός από τις επιδημιολογικές και βιολογικές της επικινδυνότητες, όπως περιγράφουν οι επιστήμονες υγείας, είναι πιθανό να προκαλέσει, σε βαθμό που αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να διερευνηθεί με ακρίβεια, προβλήματα σε πολλαπλές και πολυεπίπεδες διαστάσεις και παραμέτρους της προσωπικής, οικογενειακής και κοινωνικής καθημερινής ζωής.

Από τις ελάχιστες ποσοτικές ή ποιοτικές έρευνες που έχουν διεξαχθεί μέχρι σήμερα, αλλά και από τις καθημερινές παρατηρήσεις και τα συμπεράσματα όλων μας, φαίνεται πως η ελληνική κοινωνία, επί του παρόντος, ανταποκρίνεται θετικά στην απροσδόκητη αυτή εξέλιξη, διαθέτοντας τα ψυχοκοινωνικά εκείνα αποθέματα, την παρακαταθήκη και την κουλτούρα αυτοσυγκράτησης και συγκρότησης που απαιτείται, για την αποφυγή της διασποράς της νόσου αλλά και της ψυχοκοινωνικής άμυνας που επιβάλλουν οι περιστάσεις.

Όμως, σε κάθε περίπτωση, εξαιτίας της κατάστασης, φαίνεται ότι προκύπτουν, σε αναμενόμενα και αποδεκτά στατιστικά ποσοστά, αρκετά προβλήματα ή διλήμματα σε άτομα ή οικογένειες, στα οποία τόσο η πολιτεία όσο και οι εξειδικευμένοι και διαπιστευμένοι επιστήμονες που διαθέτει, πρέπει και οφείλουν, στο βαθμό του εφικτού, να συνδράμουν.

Αναφερόμαστε στις αλλαγές που σε αρκετές περιπτώσεις εισβάλουν αιφνίδια και απροσδόκητα, τόσο σε ψυχολογικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο, στις ζωές όλων μας. Ενδεικτικά, κάποιες από τις αλλαγές αυτές και στη δική μας κοινότητα, σχετίζονται με τις έγνοιες και την ανασφάλεια των γονέων για το επάγγελμα τους, τις τρέχουσες οικογενειακές υποχρεώσεις και τον βιοπορισμό τους.

Άλλες, με την ποιότητα της οικογενειακής τους ζωής, τον περιορισμό στο σπίτι και την αναπόφευκτη υποχρεωτική οικογενειακή συνύπαρξη, τις αλλαγές στον οικογενειακό προγραμματισμό, τη ματαίωση και την απομάγευση από πρόσωπα, προσδοκίες και καταστάσεις και από την έντονη κι ενίοτε ανεξέλεγκτη χρήση του διαδικτύου, των έξυπνων τηλεφώνων και της τηλεόρασης, που «αποτελεί παράθυρο στο κόσμο», ιδιαίτερα για τα παιδιά και τους εφήβους.

Ακόμα τα προβλήματα φαίνεται να προκύπτουν από τους επαναπροσανατολισμούς, τις επικοινωνιακές εμπλοκές και τις αναθεωρήσεις στάσεων και κυρίως βεβαιοτήτων μας στην καθημερινή συνύπαρξη της οικογένειας, τις αγχογόνες περιστάσεις με υπαρξιακή, κοινωνική ή ψυχολογική εκπόρευση και την εν γένει ανασφάλεια, λόγω της διατάραξης της καθημερινότητας και της πιθανής υπέρβασης ή καταπάτησης των ορίων προσωπικής ελευθερίας και λογικής αυτοδιάθεσης ατόμων ή μελών της οικογένειας.

Επιπλέον οι παρούσες περιστάσεις είναι πιθανό, αν όχι αναμενόμενο, να επιδεινώσουν ή να αποκαλύψουν έτι περαιτέρω υπάρχοντα ή υποβόσκοντα προβλήματα σε άτομα ή οικογένειες ή να παρατηρηθεί-βιωθεί υπέρβαση των αποδεκτών σχεσιακών ορίων και της δικαιωματικότητας, της ηθικής, του σεβασμού και της αλληλοκατανόησης μεταξύ των μελών της οικογένειας, που ξεκινά από τις συναισθηματικές ρηγματώσεις, την αποξένωση και την παρεμπόδιση της οικογενειακής αλληλοτροφοδότησης και καταλήγει στην ενδοοικογενειακή βία και την κακοποίηση.

Άλλος σημαντικός παράγοντας είναι η αδυναμία, που ίσως έχουν αρκετοί γονείς, στο να αξιοποιήσουν εποικοδομητικά τον «απεριόριστο» ελεύθερο χρόνο που έχουν τα παιδιά τους, με συνέπεια να προκύπτουν προβλήματα, διαφωνίες και εντάσεις. Δεν θα πρέπει τέλος, να αμελήσουμε το άγχος που είναι πιθανό να προκληθεί σε μαθητές και γονείς παιδιών που φοιτούν στη Γ΄ Λυκείου, ενόψει των πανελλαδικών εξετάσεων. Αν και φαίνεται πως όλοι πλήττονται από τέτοιας σφοδρότητας πρωτόφαντα φαινόμενα, τα παιδιά και οι γυναίκες είναι οι ομάδες που σε όλες τις έρευνες παρουσιάζονται περισσότερο ευάλωτες και στη χώρα μας.

Έχοντας, λοιπόν, όλα τα παραπάνω υπόψη μας, αλλά και για να αναπτυχθεί ώριμο και αξιόπιστο δίκτυο ετοιμότητας που θα προσφέρει τις υπηρεσίες του, η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Βορείου Αιγαίου, εισήγαγε στις δράσεις της και οργάνωσε το εξειδικευμένο δίκτυο ομάδων ψυχοκοινωνικής υποστήριξης, με τηλεματικά μέσα“.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here